Skip navigation

KONCEPCJA PRACY SZKOŁY EUROPEJSKIE LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE W ZGORZELCU NA LATA 2017 – 2020

1. Krótka charakterystyka Europejskiego Liceum Ogólnokształcącego w Zgorzelcu

Budynek szkoły to Zespół Szkół w którego skład wchodzi Europejskie Liceum Ogólnokształcące. Budynek jest w całości wyremontowany, posiada bardzo dobrze wyposażone sale lekcyjnych zgodne z najnowszymi standardami, w tym laboratorium chemiczno – fizyczne, salę automatyki i robotyki oraz salę lekcyjną przeznaczoną do nauki przedmiotów humanistycznych. Dla uczniów jest także dostępna kuchnia uczniowska z pełnym wyposażeniem. W budynku Szkoły znajduje się 24 sale lekcyjne / w tym dwie pracownie komputerowe i cztery pracownie językowe/, dwie sale gimnastyczne, świetlica oraz biblioteka. Szkoła posiada bardzo dużo terenu wokoło szkoły na którym znajduje się także kompleks boisk, bieżnia, skocznia do skoku w dal, kilka placów zabaw, tereny zielone wyposażone w ławki.

Społeczność Szkoły realizuje zadania Statutowe, zadania wynikające z Programu Wychowawczego, Programu Profilaktyki, w oparciu o :

  • diagnozę potrzeb i oczekiwań uczniów, rodziców i nauczycieli;
  • wybór najważniejszych celów Szkoły wynikających z badań diagnostycznych;
  • ustalenie przyczyn problemów i sformułowanie odpowiednich zadań służących ich rozwiązaniu;
  • budowę planu pracy Szkoły opracowanego w oparciu o cele priorytetowe.

Analiza powyższa, jest efektywną metodą identyfikacji słabych i silnych stron Szkoły oraz badania szans i zagrożeń jakie przed nią stoją.
Oparta jest na założeniu, że poniższe czynniki mają wpływ na bieżącą i przyszłą pozycję szkoły:

  • unikać zagrożeń,
  • wykorzystywać szanse,
  • eliminować słabe strony,
  • opierać się na mocnych stronach

MOCNE STRONY:

  • jasno sprecyzowana wizja i misja Szkoły,
  • bardzo dobry poziom nauczania,
  • postęp efektów kształcenia,
  • przyjazna, wykształcona i kompetentna kadra pedagogiczna,
  • dodatkowe zajęcia z przedmiotów takich jak: matematyka, fizyka, język polski, historia, chemia, biologia,
  • po 5 godzin w tygodniu języka niemieckiego i angielskiego,
  • współpraca z uczelniami w kraju i za granicą,
  • bogata oferta zajęć dodatkowych,
  • dobra opinia o Szkole w środowisku, jako najważniejszy powód jej wyboru przez uczniów,
  • przyjazna atmosfera pracy-dobre relacje pomiędzy uczniami, nauczycielami i rodzicami,
  • różnorodne formy diagnozowania postępów uczniów,
  • dobrze zorganizowany system pomocy pedagogicznej,
  • dostosowanie, przez większość nauczycieli, metod pracy do możliwości uczniów zdolnych , jak też tych, którzy mają trudności w nauce,
  • coraz lepsze efekty pracy z uczniem zdolnym,
  • wysoka ocena i bardzo duże zaufanie rodziców do wychowawcy klasowego,
  • praca Rady Pedagogicznej jako dobrze zgranego zespołu,
  • bardzo dobra współpraca Szkoły ze środowiskiem.

MISJA SZKOŁY

1. Szkoła miejscem wzajemnego samorozwoju – stworzenie warunków rozwoju różnorodnych talentów.
2. Szkoła miejscem pielęgnowania podstawowych i ponadczasowych wartości.

WIZJA SZKOŁY

Szkoła stwarza uczniom możliwości wszechstronnego rozwoju intelektualnego, psychicznego, fizycznego, społecznego i obywatelskiego poprzez działania mające na celu umożliwienie rozwoju uzdolnień, zainteresowań, wyrównywanie szans edukacyjnych, udzielanie pomocy w zdobywaniu dodatkowej wiedzy i rozwój umiejętności.

Nowoczesna Szkoła, to :

  • szkoła jako społeczność ( uczniowie + rodzice + nauczyciele + administracja);
  • szkoła tworzona przez uczniów, nauczycieli i rodziców;
  • nowoczesne wyposażenie;
  • szkoła wyposażająca uczniów w umiejętności, a nie tylko wiedzę faktograficzną;
  • szkoła niezależna;
  • szkoła rozwijająca się, twórcza, z dobrą atmosferą;
  • szkoła autentycznych autorytetów;
  • szkoła zachęcająca do rozwoju i umożliwiająca go;
  • szkoła bezpieczna;
  • szkoła mająca dobry i skuteczny przepływ informacji;
  • szkoła szczera;
  • szkoła, z którą chętnie się identyfikujemy;
  • szkoła odkrywająca i rozwijająca talenty tkwiące w każdym;

MODEL ABSOLWENTA

Celem naszych działań wychowawczych jest wychowanie absolwenta, który:

  • Zna historię miasta i regionu oraz dziedzictwo kulturowe Europy i świata. 
  • Ma odpowiedni zasób wiedzy umożliwiający mu kontynuowanie nauki w dowolnie wybranej wyższej uczelni. 
  • Potrafi korzystać z różnych źródeł informacji. 
  • Umie samodzielnie i krytycznie myśleć. 
  • Potrafi odróżniać dobro od zła oraz oprzeć się presji rówieśników, mody i negatywnym zachowaniom. 
  • Zdobył umiejętność pracy w zespole, przedsiębiorczości, wykazywania inicjatywy. 
  • Potrafi zaprezentować i obronić swoje zdanie, szanując tych, którzy mają odmienne poglądy. 
  • Umie rozwiązywać problemy w sposób twórczy. 
  • Planuje i organizuje swój rozwój intelektualny, duchowy i fizyczny, stale doskonali swoją osobowość. 
  • Umie rzetelnie pracować, jest zaradny i odpowiedzialny. 
  • Zna siebie, umie wyeksponować swoje dobre i mocne strony. 
  • Jest kulturalny, zdyscyplinowany, obowiązkowy, przestrzega zasad dobrych obyczajów. 
  • Dostrzega potrzeby innych, umie nieść pomoc potrzebującym.