KONCEPCJA PRACY SZKOŁY EUROPEJSKIE LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE W ZGORZELCU NA LATA 2017 – 2023
1. Krótka charakterystyka Europejskiego Liceum Ogólnokształcącego w Zgorzelcu
Budynek szkoły to Zespół Szkół w którego skład wchodzi Europejskie Liceum Ogólnokształcące. Budynek jest w całości wyremontowany, posiada bardzo dobrze wyposażone sale lekcyjnych zgodne z najnowszymi standardami, w tym laboratorium chemiczno – fizyczne, salę automatyki i robotyki oraz salę lekcyjną przeznaczoną do nauki przedmiotów humanistycznych. Dla uczniów jest także dostępna kuchnia uczniowska z pełnym wyposażeniem. W budynku Szkoły znajduje się 24 sale lekcyjne / w tym dwie pracownie komputerowe i cztery pracownie językowe/, dwie sale gimnastyczne, świetlica oraz biblioteka. Szkoła posiada bardzo dużo terenu wokoło szkoły na którym znajduje się także kompleks boisk, bieżnia, skocznia do skoku w dal, kilka placów zabaw, tereny zielone wyposażone w ławki.
Społeczność Szkoły realizuje zadania Statutowe, zadania wynikające z Programu Wychowawczego, Programu Profilaktyki, w oparciu o :
- diagnozę potrzeb i oczekiwań uczniów, rodziców i nauczycieli;
- wybór najważniejszych celów Szkoły wynikających z badań diagnostycznych;
- ustalenie przyczyn problemów i sformułowanie odpowiednich zadań służących ich rozwiązaniu;
- budowę planu pracy Szkoły opracowanego w oparciu o cele priorytetowe.
Analiza powyższa, jest efektywną metodą identyfikacji słabych i silnych stron Szkoły oraz badania szans i zagrożeń jakie przed nią stoją.
Oparta jest na założeniu, że poniższe czynniki mają wpływ na bieżącą i przyszłą pozycję szkoły:
- unikać zagrożeń,
- wykorzystywać szanse,
- eliminować słabe strony,
- opierać się na mocnych stronach
MOCNE STRONY:
- jasno sprecyzowana wizja i misja Szkoły,
- bardzo dobry poziom nauczania,
- postęp efektów kształcenia,
- przyjazna, wykształcona i kompetentna kadra pedagogiczna,
- dodatkowe zajęcia z przedmiotów takich jak: matematyka, fizyka, język polski, historia, chemia, biologia,
- po 5 godzin w tygodniu języka niemieckiego i angielskiego,
- współpraca z uczelniami w kraju i za granicą,
- bogata oferta zajęć dodatkowych,
- dobra opinia o Szkole w środowisku, jako najważniejszy powód jej wyboru przez uczniów,
- przyjazna atmosfera pracy-dobre relacje pomiędzy uczniami, nauczycielami i rodzicami,
- różnorodne formy diagnozowania postępów uczniów,
- dobrze zorganizowany system pomocy pedagogicznej,
- dostosowanie, przez większość nauczycieli, metod pracy do możliwości uczniów zdolnych , jak też tych, którzy mają trudności w nauce,
- coraz lepsze efekty pracy z uczniem zdolnym,
- wysoka ocena i bardzo duże zaufanie rodziców do wychowawcy klasowego,
- praca Rady Pedagogicznej jako dobrze zgranego zespołu,
- bardzo dobra współpraca Szkoły ze środowiskiem.
MISJA SZKOŁY
1. Szkoła miejscem wzajemnego samorozwoju – stworzenie warunków rozwoju różnorodnych talentów.
2. Szkoła miejscem pielęgnowania podstawowych i ponadczasowych wartości.
WIZJA SZKOŁY
Szkoła stwarza uczniom możliwości wszechstronnego rozwoju intelektualnego, psychicznego, fizycznego, społecznego i obywatelskiego poprzez działania mające na celu umożliwienie rozwoju uzdolnień, zainteresowań, wyrównywanie szans edukacyjnych, udzielanie pomocy w zdobywaniu dodatkowej wiedzy i rozwój umiejętności.
Nowoczesna Szkoła, to :
- szkoła jako społeczność ( uczniowie + rodzice + nauczyciele + administracja);
- szkoła tworzona przez uczniów, nauczycieli i rodziców;
- nowoczesne wyposażenie;
- szkoła wyposażająca uczniów w umiejętności, a nie tylko wiedzę faktograficzną;
- szkoła niezależna;
- szkoła rozwijająca się, twórcza, z dobrą atmosferą;
- szkoła autentycznych autorytetów;
- szkoła zachęcająca do rozwoju i umożliwiająca go;
- szkoła bezpieczna;
- szkoła mająca dobry i skuteczny przepływ informacji;
- szkoła szczera;
- szkoła, z którą chętnie się identyfikujemy;
- szkoła odkrywająca i rozwijająca talenty tkwiące w każdym;
MODEL ABSOLWENTA
Celem naszych działań wychowawczych jest wychowanie absolwenta, który:
- Zna historię miasta i regionu oraz dziedzictwo kulturowe Europy i świata.
- Ma odpowiedni zasób wiedzy umożliwiający mu kontynuowanie nauki w dowolnie wybranej wyższej uczelni.
- Potrafi korzystać z różnych źródeł informacji.
- Umie samodzielnie i krytycznie myśleć.
- Potrafi odróżniać dobro od zła oraz oprzeć się presji rówieśników, mody i negatywnym zachowaniom.
- Zdobył umiejętność pracy w zespole, przedsiębiorczości, wykazywania inicjatywy.
- Potrafi zaprezentować i obronić swoje zdanie, szanując tych, którzy mają odmienne poglądy.
- Umie rozwiązywać problemy w sposób twórczy.
- Planuje i organizuje swój rozwój intelektualny, duchowy i fizyczny, stale doskonali swoją osobowość.
- Umie rzetelnie pracować, jest zaradny i odpowiedzialny.
- Zna siebie, umie wyeksponować swoje dobre i mocne strony.
- Jest kulturalny, zdyscyplinowany, obowiązkowy, przestrzega zasad dobrych obyczajów.
- Dostrzega potrzeby innych, umie nieść pomoc potrzebującym.