Skip navigation

Uczniowie ze Szkół Tęcza w Zgorzelcu są w półfinałach Dolnośląskich Meczy Matematycznych

Mecze matematyczne były popularną formą prezentacji dorobku naukowego matematyków okresu renesansu. Najsłynniejsze odbywały się we Włoszech w XVI w.

Brało w nich udział dwóch uczonych. Polegały na publicznym przekazaniu sobie przez zawodników zestawów zadań (np. 30) oraz umówieniu na następne spotkanie za jakiś czas (np. za 4 tygodnie). Na drugim spotkaniu każdy przedstawiał rozwiązania zadań przeciwnika. Zwycięzcą zostawał ten, kto zrobił więcej zadań. Zwyczajową nagrodą było fundowanie przez przegranego obiadu dla tylu przyjaciół wygrywającego, ile wynosiła różnica liczby rozwiązanych przez nich zadań.

Dolnośląskie Mecze Matematyczne odbywają się od roku 2001. Organizatorem Dolnośląskich Meczów Matematycznych jest Fundacja Matematyków Wrocławskich we współpracy z Wydziałem Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego. Mecze DMM rozgrywane są raz w miesiącu przez cały rok szkolny w trzech kategoriach: szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły średnie.

Uczniowie Szkół Tęcza wraz z nauczycielką matematyki, Panią Pauliną Bancerz, w bieżącym roku szkolnym w ramach przygotowania do rozgrywek meczowych uczestniczyli w obozie matematycznym w Szklarskiej Porębie. Przez trzy dni brali udział w zajęciach z różnych dziedzin matematyki. Czternastoosobowa drużyna składająca się z uczniów z klasy siódmej SP oraz klas: II i III Gimnazjum, założyła konto na jednym z portali społecznościowych i systematycznie przystępowała do rozwiązywania zadań pod kontrolą nauczyciela. Uczniowie byli niezwykle zaangażowani i zdeterminowani. Efektem starań jest zakwalifikowanie się do półfinału (z całego województwa dolnośląskiego zakwalifikowało się jeszcze tylko 7 szkół).

Mecze Matematyczne to nie tylko wyjątkowy konkurs, ale też niesamowita przygoda. Uczniowie podczas meczy mają okazję rozwijać umiejętność argumentowania. Uczą się współpracy w grupie. Prezentują swoje rozwiązanie na forum niejednokrotnie narażając się na krytykę ze strony drużyny przeciwnej. Uczą się słuchać i wyciągać wnioski. Śledzą uważnie rozumowanie przeciwnika i w trakcie rozgrywki dostosowują strategię, mając na uwadze swój sukces. Zadania meczowe są zupełnie inne niż podręcznikowe. Mają zróżnicowany stopień trudności a uczniowie lubią taką formę konkursu. Mecze sprawiają, że szybko nabierają dojrzałości w argumentowaniu. Uodparniają się na stres i świetnie bronią swoich racji w sposób klarowny i racjonalny. Niejednokrotnie podczas lekcji zwracają uwagę na rzeczy, które przed uczestniczeniem w drużynie, ich nie interesowały: jak sposób wypowiedzi przy tablicy, czy niekompletny zapis lub nazbyt skomplikowane rozwiązanie. Nawzajem się motywują i wspierają.

Przed uczniami Szkół Tęcza walka o finał. Trzymamy kciuki!